Monday 11 April 2016

DEKO : Susun atur barang/bahan kek

Assalamualikum,

Aku memang ambik tempahan buat kek dan kuih (hmmm...apa beza kek dan kuih???)
Kebanyakan customer dari Shah Alam, Bandar Kinrara dan Puchong. Owh pernah sekali dapat tempahan dari Cheras..Jenuh gak nak menghantar..

Selalunya jarang ambik yang kena deliver sebab aku pun kerja. Tak ada masa nak terlari sana sini.
Sekarang ni dah hampir 5 bulan aku tolak tawaran buat kek dek penangan moning sickness yang teruk.

Masa bulan 2 hari tu pun ada seorang akak ni dah ready untuk tempah kek buah kukus untuk raya. Maaflah kak, saya rasa sepanjang mengandung kali ni dapur saya jengah untuk kemas2 je.
Dah lama tak berasap. Kami sekeluarga makan kat luar je.
Kalau makan kat rumah macam nak terkeluar balik rasanya.
Tak tahu la kenapa sampai tahap macam ni,

Di sebabkan dah hampir 5 bulan tak buat kek atau kuih, so semalam pi la tengok stok bahan2 kek dalam kitchen cabinet.
Mak ai banyaknya yang dah expire date, Sayang nak buang tapi apa kan daya aku pasrah.
Kan kalau guna barang dah expire date jadi benda lain la pulak lagi haru.


 Baru keluarkan dari kitchen carbinet

Lap bersih dengan pencuci Zhulian. Suka sangat guna pencuci ini. Bersih berkilat tile di samping semut pun susah nak datang. InsyaAllah.


Tarra...kemas je kan. Siap buat label dan tarikh expired ..senang nak monitor. 5s okey..Rak putih tu beli di IKEA dengan harga RM19.90 tak silap. Yang ni saiznya lebih besar sikit dengan rak IKEA yang aku share sebelum ni.

Guna bekas tupperware dan tipuware je. Guna yang dah sedia ada di rumah. Tak adalah nak guna bekas seragam. Aku kan kedekut...yang penting kemas dan mudah nak ambik


Saja try tambah rak sebelah depan. Boleh pulak muat. Yang ni beli kat Jepun. Kat kedai 100yen. Macam kedai RM5. Rak putih tu aku macam pernah nampak kat DIY. Harga tak pasti. 
Yang aku beli kat Jepun tu rasanya lagi murah compare dengan RM Malaysia. Bila aku convert 100yen to RM still murah lagi. Kurang RM4 termasuk GST. Sekarang maybe lagi murah sbb RM kita dah bawah RM4 compare 1USD. 

 cetak2 kuih simpan dalam bekas ni. pastu simpan dalam laci. Aku asingkan dari tempat letak bahan kuih.

Ambik ko...ni semua dah expire date. Banyak kan..huhu

yang ini pulak bahan2 kek yang nak bagi kat emak. dalam 2 bulan lagi nak expired. Mak aku lagi la business women di Felda Redong 1 Segamat Johor. Selalu orang panggil Cik Eton kuih. Better bagi kat orang yang confirm buat kuih. Dari ko simpan sebab sayang. :-)

Selamat medeko dan mengemas!!!

No comments:

Post a Comment